I v době, kdy na palubě lodě můžeme mít několik družicových přijímačů systému GPS (případně dalších jako evropský Galileo, ruský Glonass nebo čínský Compass) v pevných nebo ručních přístrojích, v mapových systémech nebo v hodinkách či fotoaparátu, tak rozhodně nelze pominout umět další způsoby navigace. Zvláště pak ty, které se používají již celá staletí.
Celý příspěvek >Plavba na moři je až na výjimky vždy doprovázena vlnami, které mají různý charakter a výšku. Výška vln a jejich tvar je určen jednak lokálními podmínkami působením směru a síly větru, proudu v kombinaci s vlněním, které určuje dlouhodobé působení větru, tvar dna a působení gravitačních sil Země a zejména Měsíce spolu s vlněním způsobeným vzdálenou bouří.
Celý příspěvek >Pokud se hodláte plavit sami (osamělá plavba), tak musíte řešit i otázku zabezpečení plavby v době, kdy budete spát nebo něco dělat v podpalubí. Problémem totiž je, jak naplnit příslušná ustanovení Úmluvy o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři 1972 (známé také jako COLREGs 72nebo zkráceně COLREG - Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972 ve smyslu dalších změn).
Celý příspěvek >Jedním z důležitých bezpečnostních opatření při plavbě na zadní kursy (a zejména ve vysokých a nepravidelných vlnách) je fixace ráhna hlavní plachty. Je třeba zabránit nejen vlastnímu přehození ráhna, ale také velké rychlosti přehození.
Celý příspěvek >