Námořní jachting

  01.01.2018   Petr Ondráček

Několik poznámek k výběru a instalaci AIS

Zařízení pro příjem nebo pro příjem a vysílání v rámci Automatického identifikačního systému lodí – AIS je v dnešní době nepostradatelným prostředkem pro zvýšení bezpečnosti našich plaveb všeho druhu. Je jedním z prvků globálního námořního tísňového a bezpečnostního systému GMDSS. Mít toto zařízení je povinné pro lodě kategorie A - SOLAS (lodě o výtlaku nad 300 BRT a pro dopravu osob bez ohledu na druh vlastnictví). Vysílání a příjem probíhá na dvou vyhrazených kanálech (162,975 MHz a 162,025 MHz) ve VHF pásmu, kde jsou provozovány i lodní VHF radiostanice. V současné době se postupně zprovozňuje družicová komponenta umožňující globální pokrytí a přenos většího objemu zpráv. 

AIS umožňuje získat standardizované informace zhruba do okruhu 40 Nm  v případě lodí kategorie A (vysílací výkon 12,5 W, dosah podle podmínek šíření a výšky antény), o jaký druh lodě jde (kontejnerová, rybářská, osobní, …), o jejich polohách, rychlostech a kursech a mnoho dalších, jako například kam plují, co mají za náklad atd. Ostatní lodě jsou označované jako kategorie B (sem patří i naše námořní plachetnice, které jsou určeny pro sport a rekreaci) a vysílají jen omezený počet základních informací v okruhu do 20 Nm (vysílací výkon je 2 W).  

Nasa Clipper AIS Radar

Přijímaná data v systému AIS je možné si zobrazit v mapových systémech (například Max Sea nebo ve volně dostupném Open CPN,…). Máme tak k dispozici potřebné informace o lodích kolem nás minimálně v okruhu 10 Nm (výška antény na hladinou kolem 5 m a příjmových podmínkách). Dostáváme  informace o tom, o jaké lodě se jedná, jejich prostorové rozložení kolem nás, jakou rychlostí a směrem plují a zda nejsou v kolizním kurzu s naší lodí. 

Tady je značná podobnost s informacemi, které obdržíme z lodního radaru (tj. měření vzdálenosti, úhlů a směru a rychlosti pohybu objektů, kolizní kurzy). Rovněž často u výrobců užívané označení „AIS radar“ svádí k tomu, že toto zařízení může lodní radar nahradit. Nikoliv, AIS přijímač je výborným doplňkem sloužícímu k podrobnější identifikaci pohybu a určení lodí kolem nás.  Pokud máme i možnost vysílání (kategorie B), tak o nás vědí i okolní lodě. Jistě je velice užitečné včas vědět, že se například jedná o rybáře za lovu. Tím je jasné, že budeme muset dávat přednost jeho plavbě a kormidlovat ručně.  

AIS zařízení jsou dnes k dispozici v provedení jako samostatné přístroje s vlastním displejem a ovládáním nebo jako samostatné adaptéry pro připojení přes nějaké rozhraní (sériové RS 232C, USB, Wi-Fi) do mapového plotteru, notebooku, tabletu nebo do chytrého (smart) mobilu. Přes rozhraní NMEA se připojuje výstup z GPS a v případě vysílače i výstup z měření rychlosti lodě a elektronického kompasu. 

Z hlediska bezpečnosti se přikláním k použití samostatného přístroje před použitím jen externího zařízení k notebooku. Doplnění o adaptér AIS zvyšuje míru bezpečnosti a komfortu v případě používaní počítačové navigace nebo mapových plotterů. Je také vhodné tam, kde loď AIS zařízení nemá. 

Nezanedbatelné také není, že samostatné zařízení AIS má obecně podstatně menší proudovou spotřebu z lodních baterií.

VHF anténa AIS zařízení může sloužit i jako náhradní pro VHF lodní radiostanici. Je třeba upozornit, že nelze používat současně jedinou anténu pro obě zařízení. Při vysílání VHF radiostanice by se AIS přijímač zničil.  Pokud chceme používat jednu společnou VHF anténu, tak musíme instalovat oddělovací člen (elektronický anténní přepínač).

Že anténa na vrcholu stěžně občas upadne, není tak vzácná situace. Proto anténu AIS můžeme umístit například někam na zadní hrazdu nebo radarový sloupek. Z hlediska dosahu je to dostatečné, protože nás zajímají především okolní lodě do vzdálenosti asi 10 Nm.

Moje loď byla při nonstop plavbě vybavena přístrojem přijímačem Nasa Clipper AIS Radar (viz obrázek) a samostatnou VHF anténou umístěnou na společném sloupku s anténami radaru a aktivního odražeče See Me na zádi. 

V případě použití AIS zařízení kategorie B, které umožňuje vysílání, se zvyšuje pravděpodobnost, že naši loď okolní lodě vybavené tímto systémem a moderními lodními radary nepřehlédnou a včas správně zareagují ve smyslu pravidel COLREG. 

V každém případě doporučují mít na lodi na moři minimálně možnost přijímat informace ze systému AIS.