Námořní jachting

  27.11.2017   Petr Ondráček

Brzda ráhna

Jedním z důležitých bezpečnostních opatření při plavbě na zadní kursy (a zejména ve vysokých a nepravidelných vlnách) je fixace ráhna hlavní plachty. Je třeba zabránit nejen vlastnímu přehození ráhna, ale také velké rychlosti přehození. Dále pak musí být zajištěno v případě potřeby i jednoduché a rychlé uvolnění ráhna. Prostému přehození se zabraňuje obvykle kontraotěží vedené od ráhna přes příď do kokpitu nebo často jen prostým uvázáním k něčemu na palubě. V obou případech je obtížné rychlé a bezpečné zrušení a znovu zajištění ráhna na druhém boku po přetočení lodě, větru a po obratu po větru.  Při tomto manévru může také dojít k prudkému přehození a poškození ráhna, vytržení otěžových refovacích ok nebo k roztržení hlavní plachty. V tom horším případě ke zranění nebo katapultaci jachtaře do vody.


Řešením, které se ocení nejen při plavbě ve velkých vlnách, je použití ráhnové brzdy. Existuje řada konstrukcí. Já jsem jednoduše okopíroval z fotografie konstrukci „Dutchman Boom Brake“. Její výroba mně zabrala jedno odpoledne a bylo to za pár korun. V jachtařském obchodě do délky pro lodě do 10 metrů to stojí kolem 300 USD. Její princip je jednoduchý. Brzdová otěž zaseknutá otočnou karabinou do třmenu na pravoboku je vedena do trojúhelníkového boxu umístěném asi v jedné třetině ráhna od stěžně za uchycením kikingu. V duralovém boxu (dvě desky o tloušťce 5 mm) jsou mezi deskami dvě pevné kladky na vstupu a výstupu a v dolním konci jedna otočná, jíž lze velkou křídlovou matkou utažením zvětšovat třecí sílu procházející otěže o průměru 10 mm. Všechny kladky mají průměr 70 mm.  Z výstupu boxu pokračuje otěž  ke třmenu s otočnou kladkou na levoboku a průvlakem přes kladku a stoper na vinšnu ovládanou z kokpitu. Podle velikosti dotažení volné kladky v boxu a otěže je tak regulována brzdná síla a tedy i rychlost přehození ráhna. Navíc lze tím nahradit i funkci kikingu zvláště při dotahování ráhna při plavbě ostře proti větru. Manipulace s ráhnovou brzdou je jednoduchá a hlavně bezpečná. Ocenil jsem to později mnohokrát a obrat po větru na velkých vlnách a při silném větru byl hračkou. Brzda pracovala perfektně po celou dobu plavby a plavbu bez ní si opravdu nedovedu představit.

 

ŠTÍTKY ČLÁNKU:

Lodě a výbava