Námořní jachting

  30.11.2017   Petr Ondráček

Dodržování pravidel COLREG u osamělé plavby

Pokud se hodláte plavit sami (osamělá plavba), tak musíte řešit i otázku zabezpečení plavby v době, kdy budete spát nebo něco dělat v podpalubí. Problémem totiž je, jak naplnit příslušná ustanovení Úmluvy o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři 1972 (známé také jako COLREGs 72nebo zkráceně COLREG - Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972 ve smyslu dalších změn). 

Problematické (a řekněme rovnou nesplnitelné) je u osamělých plaveb zejména naplnění pravidla č. 5 – „Pozorování“,  Toto pravidlo zní: „Každá loď musí vést nepřetržité a zodpovědné vizuální a sluchové pozorování, dále pak pozorování pomocí všech dostupných prostředků podle převládajících okolností a podmínek tak, aby bylo možno plně zhodnotit situaci a nebezpečí srážky. Největším problémem je právě naplnění požadavku „musí vést nepřetržité“.

Situace, kdy jsem se v noci za Kapverdami setkal s plachetnicí plující s autopilotem a bez zajištění alespoň nějakého dozoru, může být dokladem nezodpovědného přístupu kapitána k zásadám bezpečné plavby. Podceňování těchto zásad může jak vidno také v nejhorším případě skončit srážkou i na otevřeném oceánu, kde mnoho dní nemusíme potkat žádnou loď.


Proto je žádoucí se sám svými opatřením co nejvíce ochránit. Zvláště v době spánku nebo při delším době pobytu v kajutě například z důvodu vaření,  zranění nebo při opravách lodního vybavení. Já to řešil při nonstop osamělé plavbě tak, že vždy jsem v těchto případech zapnul aktivní radarový odražeč SeeMe. Tím jsem měl k dispozici alarm v případě, že zhruba do 12 mil by kolem pluly lodě se zapnutým lodním radarem. Což jsou obvykle lodě velké plavby a rybáři.  Dále v blízkosti brazilských břehů jsem často v noci zapínal lodní radar a nastavil si na něm kolizní zónou 6 x 6 mil. Tím v případě zjištění objektu s výrazným odrazem signálu by došlo ke spuštění zvukového alarmu. Nabízí se tu otázka, jak dlouho by moje lodní baterie stačily spolehlivě dodávat proud do radaru a autopilota. V mém případě to bylo odhadem až pět hodin. To se shodovalo i s dobou mojí volby času pro spánek. V této době jsem také měl v provozu VHF radiostanici ve skenovacím režimu přes všechny kanály.


Samozřejmostí bylo používání pozičních světel. Dnešní náhrady za klasické žárovky LED diodami podstatně ulehčují rozhodování o jejich používání na oceánu díky jejich nízké spotřebě. V mém případě to bylo 280 mA se zapnutým tříbarevným vrcholovým pozičním světlem.  Pro případy nouze jsem měl v lodním skladu dvě petrolejky a 5 litrů petroleje.


Uvedenými opatřeními lze podstatně snížit, ale bohužel ne zcela vyloučit, riziko srážky s jinou lodí nebo tísňové situace nejen u osamělých plaveb. Nespoléhejme se také na to, že odpovědně a podle pravidel se chovají ti, kteří plují kolem nás.

ŠTÍTKY ČLÁNKU:

BezpečnostPravidla