Námořní jachting

  02.01.2018   Petr Ondráček

Aktivní radarový odražeč

Na lodích platí pravidlo nejen "vidět", ale být také "včas viděn" ve vzdálenosti, kdy jiná loď má reálnou možnost podle pravidel COLREG vykonat úhybný manévr, slouží různé druhy pasivních nebo aktivních radarových odražečů. Je třeba upozornit, že panuje často mylná představa některých jachtařů. Totiž, že odraz od kovového stěžně laminátových nebo dřevěných lodí je na lodních radarech viditelný. Opravdu tomu tak není. Po zaoblených objektech se téměř žádný signál směrem k anténě lodního radaru neodráží.
Účelem radarových odražečů je zajistit navrácení co nejvíce energie vyslaného signálu lodním radarem zpět do jeho antény a vytvořit tak dobře viditelný obraz na displeji radaru.  Je třeba opravdu pečlivě vážit, jaký druh radarového odražeče si pořídíme a jak ho na lodi umístíme. Většina těch levných jsou jen hračky, které dobře odrážejí a jsou na lodních radarech možná vidět, jen když loď nemá náklon 

Obr. 1 Nedoporučované provedení pasivního radarového odražeče


Naproti tomu klasické pasivní koutové kovové odražeče (nejlépe z duralu) jsou levné, dají se snadno a amatérsky vyrobit „na koleně“ a vždy dobře poslouží.

Obr. 2  Koutový odražeč


Existuje řada konstrukcí výkonných pasivních odražečů, které zajistí naši dobrou viditelnost na lodních radarech. Z nich lze doporučit výrobky Echomax.

Obr. 3 Pasivní radarový odražeč ECHOMAX


Důležité je i umístění pasivního odražeče tak, aby nebyl zastíněn a co možná nejvýše, aby byl tak radarem „viděn“ v co největší vzdálenosti. Výběr konkrétního odražeče musí odpovídat rozměrům naší lodě. Solidní výrobci poskytují potřebné tabulky nebo informace.
Pasivní odražeč bohužel dost často může překážet plachtám a díky své hmotnosti (zhruba od 1,5 do 5 kg podle velikosti) a tvaru také nepříznivě ovlivňovat plavební vlastnosti lodě. Špatně připevněné odražeče mohou někoho na palubě i vážně zranit nebo něco poničit.  
Uvedené nevýhody potlačí použití aktivního radarového odražeče, který plní dvě důležité funkce. Jednak při ozáření radarovým paprskem lodního radaru (nejužívanější pracují v X pásmu: 9,32 GHz až 9,5 GHz) začne radarový odražeč vysílat signál tak, že se na obrazovce lodního radaru  objeví jasně viditelný a těžko přehlédnutelný bod odpovídající objektu o ploše 70 m2 (pokud ovšem je obsluha u radaru a umí s ním pracovat).


Druhou důležitou funkcí aktivního radarového odražeče je, že po ozáření radarovým paprskem od jiné lodě vydává zvukový alarmový signál, Tedy funguje jako detektor lodních radarů. Pokud alarmový signál ještě posílíme externí sirénkou, tak zcela jistě to vzbudí každého. Je to i další bezpečnostní prvek na lodi a doplněk k AIS a lodním radarům nejen při osamělých plavbách.
Při své nonstop osamělé plavbě jsem dal přednost aktivnímu radarovému odražeči SeeMe (obr. 4). Samozřejmě jsem měl pasivní koutový odražeč vlastní výroby v lodním skladu jako nouzové řešení. Abych se opravdu vzbudil, tak jsem zakoupil piezoelektrickou sirénku KPE-155  a doplnil ji vypínačem alarmu (v hustém lodním provozu by to houkalo nepřetržitě). Celé zařízení odebírá v klidu kolem 150 mA a při vysílání 350 mA.

 
Obr. 4  Aktivní radarový odražeč See Me a jeho ovládací jednotka doplněná vypínatelnou sirénkou

Jeho dosah je závislý na výšce antény a pohybuje se maximálně kolem 20 mil. Dnes je k dispozici i provedení pro obě pásma lodních radarů velké plavby (používají X a ty dražší i S (3 GHz) kmitočtové pásmo). Kromě See Me jsou na trhu i produkty ECHOMAX . Toto zařízení sice není nijak levné (mně stálo 450 angl. liber), ale vše přežilo a spolehlivě pracovalo. Zcela jistě to přispělo k tomu, že jsem bez potíží proplul bezpečně i loděmi přecpaným Anglickým kanálem.

ŠTÍTKY ČLÁNKU:

BezpečnostLodě a výbava