Vzdělávání

  11.05.2018   Tonda Mrzílek

Optimist - TECHNIKA JÍZDY

Lodní třída určená pro nejmenší závodníky. Lze na ní závodit od prvních jachtařských krůčků až třeba po mistrovství světa. Geniálně jednoduchá a bezpečná loď. Je dlouhá 2,3 metru a váží jen 35 kg, takže jí snadno odvezete na střeše auta.

  • Posádka 1 osoba
  • Od věku min. věk 8 let
  • Do věku max. věk 15 let
  • Délka 2,3 m
  • Šířka 1,13 m
  • Plocha plachet 3,5 m2
  • Hmotnost trupu 35 kg

Úvod
„Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce“. Vypůjčil jsem si citát Roberta Fulghuma, ale nejsem si jist, zda mu můžeme dát za pravdu, protože umění jachtingu se učíme po celý život. Nicméně třída Optimist, je jednou z mládežnických tříd, na kterých by mladí jachtaři měli získat dobré základy, správné návyky, úctu k soupeřům a přírodě, především pak k moři!

Start
Naši závodníci mají na mezinárodních závodech problém se starty, protože jsou zvyklí startovat na bočák s rozjetou lodí, což při větším počtu lodí nelze. Je třeba se naučit pohybu blízko startovní čáry, uhlídat si dobrou pozici a rozjet se ostře proti větru.

Stoupačka
Za každého větru je potřeba vést optíka vyváženého příčně, tak aby se při pohledu zezadu jevil stěžeň stále kolmo k hladině. V silnějším větru se toleruje mírný náklon do závětří. Stejně důležité je i předozadní vyvážení lodi, především aby plochá příď nenarážela do vln. Pro dobré vyvažování je potřeba správné nastavení popruhů podle výšky závodníka. V silném větru musí závodníci pracovat s ploutví, důležité je, aby gumu na ploutev nasadili zezadu a ne shora, jak je tomu ve slabém větru. Základem je také správná volba materiálu podle hmotnosti závodníka – plachta, kulatiny a ploutev.

Obraty
Obrat ve slabém větru může loď zrychlit, ale ve středním a silném větru je vždy brzdou, proto provádíme obraty po zvážení a jen když je třeba. Často vidíme u optíků spoustu obratů, ale pokud se zeptáme na důvod, tak nevědí. Obraty je třeba přizpůsobit rychlosti větru, protože technika se liší.

Návětrná bójka
Bylo by dobré zautomatizovat základní úkony před, kolem a za návětrnou značkou, protože závodníci občas zapomenou povolit outhaul či sprit, nebo dokonce povytáhnout ploutev. Také náklon lodi do návětří je velmi důležitý. Záleží také na podmínkách, protože v silném větru se již outhaul ani sprit nepovolují. 

Bočák
Bočák není u optíků úplně rozhodující kurz, ale pár metrů se získat dá, ale spíš dobrou taktikou. Nicméně, je třeba odpadat a ostřit podle poryvů a vln. Dále je třeba mít dobře nastavenou ploutev, podle „ostrosti“ bočáku.

Zaďáky
Různí trenéři mají různé názory a i odlišnou techniku, například i různé držení kormidla na zadní vítr může vést k dobrým výsledkům. Držet kormidlo uprostřed píny nebo spíše u páky? Pozor na nastavení kikingu, zanoření ploutve, náklon lodi.

Halzy
Obrat po větru, neboli přehození, je obávaným manévrem na všech lodích. Základem je mít maximální rychlost před přehozením, správně použít kormidlo a rychle přeskočit na druhý bort. Nejlépe se halza provádí na větších vlnách, kdy v „dolíku“ vlny má loď největší rychlost a zároveň je plachta schovaná za vlnou.

Závětrná bójka
Podobně jako u návětrné značky, je třeba zautomatizovat úkony – outhaul, ploutev, ráčna sprit. Důležitý je také náklon lodi do závětří a následné zhoupnutí v rámci pravidel. Zásadní je objíždět bójku těsně a ne ve druhé či třetí linii. Od počátku by se měli mladí jachtaři učit používat pínu při dotahování oteží oběma rukama.

Trestné otáčky, 720°
Občas je třeba zařadit do tréninku i trestné otáčky 720° či 360°, protože, zvláště v silnějším větru, mohou být větší ztrátou, než je třeba. Je dobré učit mladé závodníky, aby dodržovali pravidla i při tréninku, a při porušení pravidel napravili svoji chybu.

Vybírání vody
Dalším specifikem optíku, kromě gaflové plachty, je také nemožnost využití „cucklapky“ a prakticky nulové zakrytí lodi palubou. Tím pádem se do lodi na vlnách dostává značné množství vody, kterou je třeba vybírat ručně.

Trimování na vodě
Velkou chybou trenérů je, že nastaví trim svého svěřence na břehu, přičemž závodník nemá tušení, proč má takové nastavení a když se změní podmínky, tak mu loď nejede, protože neví jak změnit trim. Veďme mladé jachtaře k tomu, aby si uvědomili, proč má být záklon stěžně zrovna takový, proč dotáhnout cunnigham, sprit, outhaul či kiking.
 

ŠTÍTKY ČLÁNKU:

Technika jízdy