Důležité: Nastupujeme v pátek ráno v 10 hodin, dne 27. 9. 2019! Pozor na provoz na D1! Nahlaste zároveň Denise, kdo už přijede v čtvrtek, aby mohla domluvit ubytování!
Máme domluveno 5 člunů a to takto:
1) Jirka Halouzka- použije svůj člun.
2) Vašek Novotný- použije svůj člun.
3) Johan Hirnšál- použije dovezený člun.
4) Nikol Staňková- repre. člun- doveze z Cere Lukáš.
5) Štěpán Novotný- repre. člun- doveze od Jirky Himmela Denisa.
Rozdělení trenérů a závodníků:
1) M1 - LAS - B.Přikryl + V.Moučka - trenéři - Štěpán Novotný, Ondřej Vachel,
2) M2 - LAS - M.Vaszi + A.Lawson - trenéři - Milan Hájek, Jan Hirnšal
3) M3 - 4,7 - J.Vacula 4,7+ Z.Vysloužil 4,7 - trenéři - Jiří Halouzka, Tomáš Karas, Vojtěch Šindelář
4) M4 - 4,7 - K.Himmlová + M.Halouzka - trenéři - Ivan Šenkyř, Lukáš Dlouhý
5) M5 - 4,7 - J.Himmel + M.Kališová - trenéři – Veronika Kozelská Fenclová, Nikol Staňková, Pavel Konopík
Důležité: Je připraveno cca 100 otázek, které se týkají všech témat uvedených v Rekvalifikaci a které již máte zajisté prostudované. Pokud se vše stihne, tak budou dopředu vystaveny na Jachtařské akademii, na což budete ještě upozorněni.
U ostrého testu pak každý dostane náhodně vybraných cca 30 otázek, napříč všemi tématy. Nezapomeňte si tedy s sebou vzít svůj notebook!
K rozpisu Kuba uvádí: „V příloze najde dokument, kde je podrobněji rozepsaná moje idea ohledně semináře a poznámky k jednotlivým situacím během koučinku na závodech.Rád však vyslyším i vaše připomínky. Rád se přizpůsobím i dalším Vašim požadavkům“.
Úvodem bych chtěl předeslat, že nechci nikoho učit ten jediný a správný způsob koučinku. Každý si musí objevit ten svůj, který mu bude vyhovovat a fungovat i vzhledem k jeho vlastní povaze. Během tohoto semináře bych se chtěl podělit o zkušenosti a techniky, které vyhovují a fungují mě. Každý, nechť si z toho odnese, co uzná za vhodné.
V následujícím dokumentu bych velmi stručně popsal jednotlivé situace při koučinku na závodech a způsob mého přístupu k nim. Během semináře se je pokusíme aplikovat na našich figurantech.
Obvykle probíhá den před závodem. Trenér se cílenými otázkami snaží zjistit, jak se závodník cítí připraven na závod, co od něj očekává. Snaží se jej adekvátně „naladit“ – tj. dle psychického stavu buď nabudit, nebo uklidnit. Probrat SI (pravidla) a stanovit si časový plán prvního dne.
Oblasti, které je dobré probrat
Den dopředu tam asi nebudeme, tak bych to udělal po skupinkách. Vyberu si jednu dvojici závodníku, s kterou to udělám před ranním brífinkem se všemi trenéry. Po ranním brífinku by si pak udělali svoje brífinky trenéři u zbývajících skupin.
Zaměřeno na aktuální den, tedy zejména předpověď počasí, nové vyhlášky, jestli předpokládáme dlouhé čekání či spíše půjdeme na vodu hned atd. Pokud máme dobré znalosti místní vody v daných podmínkách je dobré si to zopakovat (co častěji funguje např. točit do každé změny, či je potřeba dojet nějakou stranu…)
Ten asi uspořádáme společně pro všechny závodníky v jednom čase.
V první řadě je potřeba mít dostatek času, tj. být v závodním prostoru cca 30-45min před startem. Dle individuálních potřeb a třídy se zaměřujeme na nastavení lodě a přípravu strategie. U technických lodí někdy potřebuje trenér zkouknout trim, nicméně preferuji strávit většinu času přípravou dobré strategie – měření větru a proudů, split-tack, pozorování orografie atd. Technika a nastavení lodě by mělo být automatické z tréninku.
Trenér by měl být schopen definovat strategii, nebo alespoň priority v daných podmínkách i s přihlédnutím ke schopnostem závodníka. Cca 10 min před startem by se měl trenér potkat se závodníkem u startu a probrat strategii. Závodník by měl být první, kdo řekne co vidí na vodě a co si myslí, že je dobrá strategie. Trenér posléze buď souhlasí s plánem, nebo jej upřesní (pokud se oba shodují) či definuje svůj a vysvětlí proč. Nicméně pokud si nejste dostatečně jisti, tak mu svoji strategii nevnucujte. Můžete i definovat míru jistoty (skoro jistě, myslím, nejsem si jistý, ale…)
Pokud nejsme schopni definovat strategii, je dobré probrat priority (čistý vítr, jak reagovat na změny, jet spíš kontrolu fleetu atd.). Priority jsou dané zejména charakterem podmínek – síla a charakter větru, očekávané chování fleetu atd.)
Také nebývá od věci probrat možnosti po zkaženém startu – priorita čistý vítr či co nejrychleji synchronizace se změnou, jak moc lpět na strategii….
Pokud je to možné probrat kde startovat – kombinace výhodnosti čáry a strategie, popř. pozdní rozhodnutí z důvodu velkých změn.
Snažíme se věci nekomplikovat a nepřehltit závodníka příliš informacemi. Zaměřit se na nejdůležitější věci v daných podmínkách!
Na závěr se pokusíme uklidnit či nabudit dle aktuální potřeby.
Při všeobecném odvolání, pokud je to možné, tak se závodník zastaví u trenéra na reflexi startu popřípadě úprava strategie.
Zde budou trenéři spolupracovat se svoji skupinkou celou dobu závodu. Já budu střídat čluny a skupinky po každé rozjížďce. Společné vědomosti se snažte dát dohromady pro co nejlepší strategii/priority.
Pro trenéra zásadní – zůstat nad věcí! Emoce vyjádřit pouze pokud je to vhodné. Přiměřené radost z dobrého výsledku je žádoucí, také empatie v případě neúspěchu. V první chvíli je potřeba nejdříve uspokojit fyziologické potřeby – jídlo, pití, toaleta… Také nechat závodníka zpracovat jeho vlastní emoce a nechat ho vydechnout a vnitřně reflektovat rozjížďku.
Jakmile je připraven, tak ho nechat mluvit. Jak viděl rozjížďku, strategii, rychlost…zaměřit opět na klíčové věci, nebabrat se v detailech, jednorázově nepovedených věcech (jeden špatný obrat apod.) a věcech, co nelze změnit (např. fyzicky neschopen vyvažovat). Trenér zasahuje pouze v případě, že závodník pomíjí důležité věci – „Jaká byla rychlost?“ „co vítr na druhé stoupačce?“.
Poté, pokud je potřeba KRÁTCE shrne trenér jeho pohled. Začne pozitivy! Nebabrat se v detailech, bez emocí. Závodník většinou moc dobře ví, kde ztratil…
Nejdůležitější část jsou rady na další rozjížďku – zásada MAX. 3 rady! Lépe méně, pokud dokážete…To je zásadní dovednost pro trenéra z analyzovat, která rada mu nejvíce pomůže v další rozjížďce. Více rad (změn) není nikdo schopen pobrat a zrealizovat.
Potvrzení či úprava strategie na závěr, nebo těsně před startem další rozjížďky.
Opět uklidnit či nabudit dle aktuální potřeby.
Rozhovor by měl trvat max 5-10min.
Závodníka motivujeme, aby včas vyrazil zkontrolovat vítr, vyvážení čáry, kontrola čísel na kompasu… může se vrátit těsně před startem na poslední tipy ohledně větru.
Společné vědomosti se snažte dát dohromady, a již před příjezdem závodníka se pokusit definovat ty tři nejdůležitější rady, co mu budete chtít dát. I když se to může trochu změnit i během rozhovoru se závodníkem.
Tento rozbor děláme ideálně později po rozjížďkách, kdy už mají závodníci za sebou vyběhání a jsou najezení. U tohoto rozboru naopak nespěcháme a můžeme jít do hloubky i detailů, pokud je třeba. Využíváme všechny dostupné pomůcky. Video, tracking, nákresy…
Trenér by měl přijít připravený, aby „nevařil z vody“. Tedy mít projité a promazané video, poznámky, co potřebuje probrat. Zrovna tak by měl přijít připravený závodník. Schéma je dost podobné rozboru na vodě, tedy nechat ze začátku hovořit hlavně závodníka. Ideálně si závodník přijde na vše sám, k čemuž se ho snažíme nasměrovat všetečnými dotazy, nabízet různé pohledy na situace. Klíčem je však porozumět pohledu závodníka (co viděl, jak to vyhodnocoval, proč se rozhodl jak se rozhodl) a zaměřit se na správný rozhodovací proces (snaha o zevšeobecnění). Nezřídka lze říci, že to jak se rozhodl bylo za dané situace správně, ale bohužel to zrovna nefungovalo. Obráceně pak i špatné rozhodnutí mohlo mít za následek posun kupředu (dobrý/špatný risk management).
Opět nezapomenout všechna pozitiva!!! Nejlépe se učí ze správně provedených procesů. Jednoduché je něco zopakovat, pokud už se nám to jednou podařilo. Informace „takto je to špatně“ moc nepomůže. Potřeba předložit možná řešení.
Pokud to jen trochu půjde, tak bych se snažil absolvovat rozbory všech skupinek, tedy musíme si to dobře naplánovat. Tak bych poprosil, abychom se snažili tyto rozbory udržet pod 30min.
Mělo by dojít i k celkovému zhodnocení závodu na konci. Jak jsme se vypořádali s cíli, technikou, taktikou a strategii. Popřípadě také jaký byl průběh po fyzické a mentální stránce. Stanovení priorit rozvoje pro další období pomůže v příštím tréninkovém období.
To nevím, jestli zvládneme, ale asi by bylo dobré dát svým svěřencům zpětnou vazbu, co si myslíte, že by měli rozvíjet a na co se zaměřit.
ŠTÍTKY ČLÁNKU:
Proběhne